lördag, september 20, 2008

Livet på landet

Så blev det plötsligt höst. Bäbisen har börjat på det nya dagiset, men blivit sjuk och smittat alla hon känner med några konemenofnemenokocker som ingen kan uttala. Till och med mormor fick tillbringa en hel dag i sängen, i morgonrock som morfar upprört berättade för mamman. Morgonrock, då är det illa. Hon är pigg annars, mormor. När man bor hos mormor och morfar på landet på sommarn så får man lära känna än det ena, än det andra av mormors påhitt. Varje dag, oavsett väder, måste innehålla minst en lång promenad. Bäbisens pappa avskyr promenader i vanliga fall, han är inte vänligare inställd till dom på landet, där det antingen är trettiofem grader varmt och vindstilla alternativt fem grader och stark pålandsvind. Det är friskt idag ropar mormor förtjust och drar sin flock efter sig. Då brukar bäbisens pappa muttra att han minsann ska grilla mormors katt, och använda väldigt mycket tändvätska. Tändvätska är nämligen förbjudet på landet, ingen vet dock varför. Där finns dock flera flaskor i verktygsboden som bäbisens pappa smyggrillar med när mormor inte är hemma. Som för att locka honom i fördärvet står dom där och ropar hans namn; använd mig, jag gör en fin eld, mycket snabbare än miljötantens eltändare. Vill du ha mat idag, ta flaskan! Varför mormor, varför har du köpt mig om jag inte ska få brinna?

Ett annat av mormors infall är att man inte får kissa ensam. Ja, du läste rätt. På landet har hon installerat en ny och väldans tjusig förbränningstoalett. Du sätter i en påse i maskinen, gör det du ska och trycker sen på en knapp och swooosch så brinner det i holken. Varje påse kostar två kronor, eller om det var tvåochfemti? Så för att spara lite måste man kissa med någon. Så rätt som det är, även mitt i maten, sticker någon ut huvudet från toaletten och frågar "samkissa, någon?" Samkissningen är helt acceptabel för den som kissar först, men den som kommer efter, han får leva med skräcken för att påsen kan blir full och svämma över. (Efter flera glas vin är det ingen som vågar samkissa längre, så mamman försöker hålla alkoholkonsumtionen på en lagom hög nivå. Konstant.) Bäbisens pappa är väldigt orolig för att få sina skinkor dränkta, och då särskilt i någon annans kiss. När mormor i all välmening föreslår att pappan ska kissa på en en på baksidan, som hon dessutom kallar kiss-enen vill pappan åka hem till stan. Bäbisens pappa är nämligen mycket pryd. Bäbisens mormor och morfar är inte alls pryda, dom är nästintill naturister om man frågar pappan. När han minst anar det dinglar ett organ framför honom, mormor byter om till bikini i vardagsrummet, morfar letar ilsken och byxlös efter sina shorts. 

Trots detta väljer pappan att åka till landet flera gånger varje sommar. Ty trots alla knasigheter, mormor och morfar är mycket älskade. Kyl vinet, göm katten och ladda med samkissningspåsar, snart är det sommar igen, då kommer vi farandes! 

15 kommentarer:

Mamma Fräken sa...

Ha,ha, jag skrattade gott när jag läste detta inlägg. Kan verkligen se hela scenariot framför mig. Förstår att ni trivs där :) Kram på dig

Amiechan sa...

Jag skrattade högt och förtjust :D Tack för att du delade med dig :D

Anonym sa...

Jag älskar din blogg.
Varenda inlägg du skriver får mig att känna!
Mera, mera!

Anonym sa...

Den som haft oturen att ha haft en nära upplevelse med en kiss-en har all rätt i världen att verka pryd och välja mindre naturistiska metoder för att kissa. Det finns faktiskt värre saker än att olyckligt falla framåt i en kiss-en, olyckligt krama densamma eller känna av dess vrede mot att vara utnämnd till kiss-en under själva kissandet, och det är kissgropar.

En kissgrop kan få vem som helst att önska sig till annan plats efter att olyckligt satt sin fot på olycklig plats.

En behaglig konstant alkonivå bör dessutom hålla borta allt vad hurvaddetnudomuttaladesfyfankocker från både krom och lem. Äpple i konjak är nog bra.

Merde de Pomme! Vive la Cognac!

Anonym sa...

Oh himmel vilket fantastiskt inlägg, jag blev glad ända från tårna och upp och ligger här i sängen med småslumrande make och sovande unge och försöker låta bli att väcka någon på en madrass som skakar av undertryckt skratt!
Min far hade en kisse-björk på landet hos goda vänner. De är inte vänner längre, men jag tror nog att han saknar sin björk ibland.
Tack för att du delade med dig!
Stor kram!
ps. fick avslag från förskräckligkassan förresten, big surprise... ds

Anonym sa...

Vilken trevlig och skojigt skriven blogg du har, dock med en underton av allvar.... Förstår att du haft det jobbigt, och att på det ha med FK att göra är ju ingen hit direkt. De största meriterna de lär haft när de sökt jobb måste vara okänslighet... Ha en bra dag!

Sannasmamma sa...

tack snälla ni för fina kommentarer .-)

Anonym sa...

Hej! Jo, jag åkte och kollade henne imorse. Ingen UVI, dock lite röda blodkroppar i urinen, men inget som oroade dem. Hon trodde att det kunde vara psykologiskt, men att vi skulle komma tillbaka om jag tyckte att det inte blev bättre. Än så länge har det inte hänt några "olyckor", men så har vi varit tillsammans hela dagen också. Vi avvaktar och ser.
Tack för att du kikade in!
Kram

Anonym sa...

underbart roligt harligt!
Om jag bara hade en karleksfull familj fick de garna vara lika tokiga som din! lol

Petra sa...

Dina föräldrar verkar helt underbara, haha! =D

Anonym sa...

Tusen tack för många galna skratt attacker! Mina barn tror nog inte att jag är riktigt klok!

Hannah83, SB

Makena sa...

UNDERBART!:D

Anonym sa...

jag skrattar så at jag nästan kissar på mej. kan liksom föreställa mej allt...

"M" sa...

Haha, satan i gatan va kul! Ser hela scenariot framför mig! Hahahaha, otroligt roligt inlägg! Tack söta du!

Anonym sa...

Haha, egentligen skulle jag sitta och läsa neurofysiologi nu men fastnade istället på din blogg. Länge. Jag tyckte om den. Mycket.
Du skriver bra och kul, det är härligt att se att din tokroliga knashumor lever kvar. Sådant behövs och kan verkligen hjälpa i alla hörn av livet.
Kram