torsdag, december 13, 2007

Bäbisen på bb

Bäbisen hade upprepat sitt mantra; jag vill inte ha nån bäbis, ungefär 26 gånger om dagen i flera veckor. När mamman vaknade på morgonen och hade värkar blev bäbisen mycket missnöjd och beklagade sig för sin far. Snart visade det sig att hon trodde att hon skulle behöva föda ett barn och när pappan lugnade henne så blev det bättre. En liten stund. Sen kom mormor och morfar, bara på besök sade man, men bäbisen är inte dum. Jag vill också åka till hukhuset vrålade den lilla. Jag vill vara med min mamma. Mamman skulle faktiskt föda en liten myra, så för en gångs skull fick bäbisen inte sin vilja fram, utan mamman och pappan satte sig i sin fina fårrd och åkte till mölndals bb.

Tre timmar efter inskrivning föddes liten Myra. Klockan sent på kvällen, kanske elva eller så, fick mamman och pappan komma till bb. Bäbisen och morfar skulle sova hemma i den stora dubbelsängen var det bestämt. Men lilla bäbisen var ledsen och ville till sin mamma så morfarn fick visa filmer och till slut somnade bäbisen i soffan, många timmar efter att morfarn hade velat sova.

Dagen efter kom barnläkaren, en muttrig typ som enväldigt bestämde att mamman minsann inte fick åka hem till sin bäbis, myran och hon skulle stanna på bb. Då grät mamman sorgset och en barnmorska med stort hjärta flyttade sängar och bäddade fint och bjöd bäbisen och pappan att sova över i rum tio med mamman och myran.

Den tidigare så skeptiska bäbisen rusade genom korridoren på bb, kastade av sig sina vinterkängor och slängde sig i den skrangliga sjukhussängen. Så tog hon ett stadigt tag om myrans handled och pussade henne på munnen så det smackade och sa; jag vill ha den bäbisen, den är söööt. Jag ässar henne mycket.

Klockan nio på lördagskvällen läste pappan Pettsonboken, han hann bara halva, sen sov hela den lilla familjen lyckliga tillsammans.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ljuvligt! *ler*

Anonym sa...

Jag har läst detta förut, men nu blir jag alldeles tårögd. Igen.