måndag, april 13, 2009

Bäbisen fyller år

Idag, på påskdagen fyller bäbisen fyra år. Hon ska vara mammans bäbis för alltid, så det så.

Tyvärr är hon sjuk, hon hade magsjuka. Precis när de tänkte ropa faran över blev det illa igen. Tyvärr precis mitt i natten, när mamman satt och kissade lite och funderade på livet. Då kommer hon farandes, den lilla, står och skuttar en stund, pratar osammanhängande och kaskadkräks rakt över mamman som inte hinner fly. Så mamman ömsom ligger på klinkersgolvet och skrubbar medelst klorin, och håller andan, ömsom snappar luft genom badrumsfönstret. När hon är klar duschar hon, tvättar sitt hår (och påminns om sin ömma skalp), doppar tassarna i klorin, tar en klunk ur flaskan (wiskeyn) och öppnar alla fönster på vid gavel. 

Nu sitter hon här, med en spann, en liten ynklig flicka, en tom flaska och law and order på tv. Föräldraskapet är inte alltid kärlek, pussar och klokheter. Som bäbisens pappa brukar säga, det är lätt att vara en bra förälder när ungarna inte är hemma.

Grattis mitt lilla hjärta. När du blir frisk ska vi fira att vi älskat dig i fyra år. Trots kräkset, du är vårt liv.

12 kommentarer:

maria sa...

Lilla, stora bäbisen :-)
Hoppas hon mår bättre nu.

Hjärter Dam sa...

Du har inspirerat mig... Jag har också skaffat en blogg nu =) Får väl se hur det blir med att följfulla mitt åtagande... Titta gärna in!

maräng sa...

Grattis i efterskott till Bäbisen. :-)

Mamma Fräken sa...

Grattis i efterskott till Bäbisne. Hoppas ni fick ett mysigt firande efteråt. Kram

Fröken Nilsson sa...

Exakt... Och så kommer man till dagis med sovränder på kinden och skäms litegrann. =)

Petra sa...

Du skriver helt magiskt träffande ibland Åsa!!! Magiskt. :-)

Magda.nu *En fjärt i rymden sa...

Jobbigt med magsjuka! Hoppas ni fick ett bra firande ändå!

bambi sa...

Tack för den fina komplimangen på min blogg! Lycka till med din viktminskning!

Anonym sa...

Hej. Är ny här men det var det bästa jag läst på länge. Skrattar och gråter. Sambon fattar inget. Mitt 10-veckors-skrutt sover. Kommer tillbaka.
Stina

Starmama sa...

Ja, det stämmer, man är väldigt ensam ja. Men jag skulle aldrig ha tid att åka till skolan varje dag, min skola ligger över en timme fr Sthlm! Pga. att man har små barn hemma så har jag valt att läsa på distans.

Fyra nyanser av rosa sa...

Hittade en kommentar från dig på min blogg som du skrev för länge sedan så jag kikade in. Fin blogg!

Starmama sa...

Vad kul att du också shoppade gummistövlar! Visst är dom fina !!! :-) En dagiskompis till killarna har ett par svarta och det var kärlek vid första ögonkastet! KRAMIS!