torsdag, februari 15, 2007

Den nya karriären fortsätter

Nu när mamman ska bli förskollärare undersöker hon yrket. En väninna till mamman jobbar på en förskola, där finns inte en enda pedagog men väl en skamvrå i tamburen. I mammans klass finns flera kvinnor som gnäggar när dom talar och glädjs åt att det finns bilder i kurslitteraturen. Referensramarna är ofta; min lillasyster säger att och; när jag hade prao på dagis i högstadiet..

Mamman lider av bacillskräck. Barn har otäcka baciller överallt, i varje lerig ficka finns miljoners triljoners läskiga sjukdomsspridande celler, i deras hår hoppar löss och deras händer är en orgie i smuts och gammal sjukdom. Barn är alltid sjuka på förskolan, deras föräldrar vill inte vabba. Eller så blir dom supersjuka utan förvarning, innan man hinner hämta vare sig munskydd eller handsprit. Kräks liksom plötsligt rätt ut, gärna i riktning mamman. Kräksjukefobi är kanske inte en god förutsättning för ett långt och lyckligt liv på dagis? Att mamman inte tänkte på det innan.

4 kommentarer:

Katharina sa...

Du är så klockren :-)

Jag skulle definitivt vilja ha Leo på den förskolan där du kommer jobba.

Sannasmamma sa...

Tack, vad glad jag blir :-)

Anna sa...

Du kan ju faktiskt bli lärare istället. Kan du tala om för mig vilken förskola hon jobbar på för att hålla mina barn långt därifrån? Låter förfärligt. Fick plötsligt en väldig lust att skriva en blogg om vabbning men det får nog bli en annan gåg, måste sova. God natt!

Anonym sa...

mammas vän jobbar i torslanda.på vännens arbete arbetar främst förskolelärare.på vännens jobb finns ingen bestämd plats eller skamvrå.men ibland efter flertal tillsägelser om barnet stör gruppen får sannas mammas vän eller någon kollega till henne ta ett barn åt sidan,då måste barnet vänta där till vi är klara med det vi förklarade eller gjorde med övriga 19 barn.sannas mammas vän frågade dom andra sex pedagogerna,varav fyra förskolelärare ( om en titel nu har så stor betydelse)om vårat sätt var fel eller opedagogiskt på något sätt.då svarade den ena förskoleläraren med detsamma-det vart jag tvungen att göra med ett barn senast igår.då pratar vi om någon som är ganska så nyss färdig förskolelärare.vi har även haft besök nu av en tjej ifrån MAJORNA som nyss flyttat hit som kommer att ta min tjänst i augusti,även hon precis klar förskolelärare.hon kommer inte att göra på nåt annorlunda sätt.men alla arbetar väl på olika sätt...men med en grupp på 20 barn så...